Oljens viktigste oppgave er å smøre de bevegelige delene i motorsykkelmotoren. Men det er ikke alt den gjør. Når oljen sirkulerer, samler den også opp smuss, karbon og små metallpartikler. Hvis den forurensede oljen ikke kontrolleres, blir den stadig tykkere, helt til den tetter igjen de små oljekanalene rundt motoren. Når dette skjer, er det fort gjort å få motorstopp. Du kan unngå denne katastrofen ved å montere et oljefilter. Når den sirkulerende oljen presses gjennom motorsykkeloljefilteret, fanger det opp smuss og partikler, slik at den rensede oljen kan fortsette sin ferd. Det er imidlertid begrenset hvor mye et oljefilter kan absorbere. Over tid vil filteret bli for tett til å gjøre jobben sin. Derfor anbefaler alle motorsykkelprodusenter regelmessige vedlikeholdsplaner for bytte av olje og filter.
Motorsykkelprodusentene har hver sin optimale plassering av oljefilteret. Noen er montert på utsiden av veivhuset, andre på innsiden. Disse plasseringene avgjør hvilken type motorsykkeloljefilter som er nødvendig, med patronfiltre for innvendige filtre og spin-on- eller beholderfiltre for utvendige filtre.
Et patronoljefilter består av lag med tette fibermatter som er brettet flere ganger i konsertina-stil for å maksimere antall filterflater. Matten er tett nok til å fange opp forurensningene uten å begrense oljestrømmen. Disse sylinderformede filtrene sitter bak et deksel på motorens venstre eller høyre side.
Spin-on- eller canister-oljefilteret har samme fibermatte som patronen. Det sitter inne i et stålskall som beskyttelse. Denne utvendige pansringen er nødvendig fordi canisterfilteret sitter foran på motoren bak eksosrørene. Oljefilteret skrus på en utvendig gjenge i veivhuset. Det renser oljen på samme måte som patronfilteret.
Hvilken type motorsykkeloljefilter du velger, avhenger av plasseringen på motoren. Alle oljefiltrene i XLMOTO-serien har imidlertid samme eller bedre filtreringsytelse enn standardproduktene. De er også svært prisgunstige, og en flerpakning med tre filtre koster ofte det samme som ett originalfilter.
Oljelokk til motorsykkel - Disse skruepluggene i aluminium er plassert i veivhuset og kan tas ut for påfylling av motorolje. XLMOTO tilbyr en rekke fargerike, høyteknologiske oljeplugger for å sette farge på motoren. Oljeplugger i banekvalitet med hull for sikkerhetskabler er også tilgjengelig.
Magnetiske oljeavtappningsplugger – Når du skal skifte motorolje, må du først fjerne oljepluggen under veivhuset. XLMOTO sine erstatningsplugger er magnetiserte, slik at de tiltrekker seg metallpartikler. Disse pluggene er en god ekstra forsvarslinje for oljefilteret.
Oljefilteravtrekker – En fastnøkkel som passer til den sekskantede formen på et oljefilter, må være enorm. Derfor tilbyr XLMOTO en oljefilteravtrekker. Dette enkle verktøyet ser ut som en overdimensjonert hylse og er tilgjengelig i ulike diametre.